Årets julklapp 2013 blev Råsaftcentrifugen
Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugosjätte året i rad dags för HUI Research att utse Årets Julklapp. Årets Julklapp 2013 tar fasta på den kombinerade mat- och hälsotrenden där allt fler vill laga kvalitativ mat från grunden och styra innehållet. Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck. Årets Julklapp 2013 är råsaftcentrifugen.
Vi ser ett omfattande matintresse med otaliga matprogram, kokböcker och receptsajter och ett allt större intresse för kvalitativ matlagning från grunden, t ex att baka sitt eget surdegsbröd, stoppa sina egna korvar, göra långkok samt brygga finkaffe. Det finns också en stark hälsomedvetenhet bland de svenska konsumenterna. En trend som fortsätter växa och som hela tiden hittar nya uttryck, som de senaste årens växande sport- och fritidshandel, rekordmånga deltagare i tävlingar och lopp, samt nya hälsoinriktade snabbmatställen och juicebarer. Den ökade medvetenheten har lett till att vi söker mer hälsosamma livsmedel. Svenska konsumenter vill idag undvika att stoppa i sig tillsatser, socker, olika E-nummer och annat oönskat. Det är ”äkta vara” som efterfrågas. Årets Julklapp 2013 är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck. Årets Julklapp 2013 är råsaftscentrifugen. Råsaftcentrifugen uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp.
− Med råsaftcentrifugen tar vi juicing-trenden in i hemmet och styr innnehållet i våra juicer, smoothies och soppor, säger Lena Larsson, VD på HUI Research. Årets Julklapp 2013 är en symbol för hälsotrenden kopplad till den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck.
Källa och bild från: HUI